SOLK

Somatisch Onvoldoende Verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK)

Heeft je kind last van hoofdpijn, buikpijn, spierpijn of andere vage klachten? Gaat je kind telkens naar de huisarts, maar zonder resultaat? Kan de huisarts niet ontdekken waar de klachten vandaan komen, maar de klachten blijven? In dat geval kan er sprake zijn van ALK, dit is een  afkorting voor: aanhoudende lichamelijke klachten.

Klachten die kunnen voorkomen bij ALK zijn:

• Pijn: buikpijn, hoofdpijn, spierpijn, rugpijn of pijn in je gewrichten.
  • Lichamelijke functies vallen uit. Denk hierbij aan verlamming, opeens minder goed kunnen zien, horen, concentreren, onthouden, praten of slikken. Ook braken of rare bewegingen kunnen erbij horen.
  • Duizeligheid, misselijkheid, vermoeidheid, last van je maag of darmen.

Een gevolg van ALK kan zijn dat je kind niet goed kan bewegen, waardoor hij of zij niet meer naar school kan en sporten en/of hobby’s niet meer kan uitoefenen. Hierdoor kan je kind zich alleen, bezorgd of bang voelen.

De oorzaken van ALK kunnen zijn:

• Een erge gebeurtenis hebben meegemaakt.
  • Een lichamelijke ziekte hebben meegemaakt.
  • De persoonlijkheid van uw kind en de wijze waarop je kind met moeilijkheden omgaat.
  • Gedrag van het kind, dat het kind zichzelf heeft aangeleerd in het gezin of door anderen is aangeleerd.

Er kan naar een oplossing worden gezocht, als helder is welke dingen er allemaal meespelen. Van kinderen en jongeren hebben 10 tot 15% klachten zoals hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid, spierpijn of buikklachten.

Als eerste wordt er bij de Kinderpraktijk samen met het kind een analyse gemaakt, waardoor duidelijk wordt in welk gebied het probleem zit. Na deze analyse kunnen de problemen worden behandeld. In sommige gevallen is duobehandeling met bijvoorbeeld een fysiotherapeut, een psychomotore therapeut of arts noodzakelijk. Elke behandeling duurt 45 minuten.