Dyslexie


Dyslexie

Dyslexie

Heeft je kind vanaf groep 3 al moeite met lezen en spelling? Verwisselt je kind de ‘b’ en de ‘d’, de ‘g’ en de ‘ch’, de ‘d’ en de ‘t’, de ‘f’ en de ‘v’ en de ‘s’ en de ‘z’? Scoort je kind op AVI-toetsen standaard lager dan leeftijdsgenoten? Lijkt eventuele extra ondersteuning op school niet te helpen? Lijkt je kind alle regels weer te zijn vergeten na een poosje niet gelezen of geoefend te hebben (bijvoorbeeld door vakantie) en zakt het leestempo dan heel erg terug? In dat geval is er mogelijk sprake van dyslexie. 


Dyslexie is een leerprobleem dat gekenmerkt wordt door achterstanden op het gebied van technisch lezen en vaak ook op het gebied van spellen. 

Het dyslexieonderzoek kan afgenomen worden bij basisschoolkinderen vanaf groep 4, maar de voorkeur heeft bij kinderen vanaf groep 5. Op de basisschool wordt de DMT-toets afgenomen. Bij vergoed onderzoek naar dyslexie is het van belang dat uw kind voor de laatste drie afnames van de DMT-toets een E-score heeft behaald. Ook is er op school al sprake geweest van extra ondersteuning voor je kind op het gebied van lezen (en spelling). 

 

Onderzoek

Wanneer ouders een dyslexieonderzoek aanvragen, wordt er informatie vanuit het secretariaat aan ouders opgevraagd, evenals een toestemmingsverklaring. Daarna vindt er een intakegesprek plaats. Vervolgens wordt er het onderzoek afgenomen. Binnen onze praktijk kan op twee manieren een dyslexieonderzoek afgenomen worden.


Vergoede dyslexiezorg

Als de lees- (en spelling) vaardigheden van een kind aan de criteria van de vergoede zorg voldoen, wordt deze informatie door school aangeboden aan het samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband controleert of de leerling voldoet aan de gestelde criteria voor een onderzoek naar Ernstige Dyslexie (ED). Als het kind voldoet aan deze criteria geeft het samenwerkingsverband als poortwachter een goedkeuring voor verder onderzoek volgens de vergoede zorg. 


De criteria zijn als volgt:

-         Het kind heeft 3 keer een E-niveau/V- niveau op de DMT, Drie Minuten Test, behaald.

-         De school kan aantonen dat zij op dat moment voldoende zorg hebben gegeven: minimaal 2 x 10-12 weken extra, gerichte ondersteuning op ondersteuningsniveau 1+2+3 met bijbehorende evaluaties op het gebied van lezen (en spelling). Deze hulp moet geboden worden in de periode van de laatste 3 hoofdmeetmomenten.


Niet-vergoede zorg

Als een kind niet voldoet aan bovenstaande criteria, maar waarbij wel een vermoeden is van dyslexie kan op eigen kosten een dyslexieonderzoek plaatsvinden. Dit geldt ook voor middelbare scholieren. Dyslexieonderzoek wordt dan per definitie niet vergoed. De kosten zijn voor de ouders zelf. 


Onderzoek

Het onderzoek voor vergoede en niet-vergoede zorg is bij de kinderpraktijk hetzelfde. Het dyslexieonderzoek bestaat uit:

-         onderbouwende informatie vanuit school en ouders

-         een intelligentieonderzoek (indien nodig)

-         een uitgebreid lees- en spellingonderzoek

-         handelingsgerichte diagnostiek, gericht op het werkgeheugen, de concentratie en een aantal basisvoorwaarden die een grote rol spelen bij dyslexie. 


Alle onderzoeksgegevens worden in een verslag vastgelegd en besproken met de ouders en eventueel het kind (indien gewenst). Indien er sprake is van dyslexie, krijgt uw kind een dyslexieverklaring mee. 


Mogelijk komt tijdens het onderzoek naar voren dat er wel sprake is van dyslexie, maar niet van ernstige dyslexie. In dat geval kan er een dyslexieverklaring afgegeven worden voor dyslexie, maar niet voor ernstige dyslexie, waardoor er verder geen behandeling geboden kan worden. 

Het kan ook zijn dat er naast dyslexie sprake is van bredere problematiek. Dit kan voortijdig al bekend zijn of tijdens het onderzoek naar voren komen. Wanneer deze problematiek nog niet bekend is, wordt tijdens het eindgesprek besproken dat het kind op dat moment wel recht heeft op vergoede behandeling, maar dat verder onderzoek wordt geadviseerd. De behandeling voor ED kan worden opgestart, maar er zal tussentijds extra worden geëvalueerd of de behandeling het beoogde resultaat kan bieden. Op dat moment wordt er beoordeeld of de behandeling kan worden voortgezet of dat de behandeling vroegtijdig dient te worden afgesloten in verband met effectiviteit dat uitblijft.


Behandeling

Na het onderzoek volgens de vergoede zorg volgt, indien er recht is op vergoede behandeling, een online gesprek met een leerkracht of Intern Begeleider van school en ouders om het traject toe te lichten en af te stemmen op de mogelijkheden voor behandeling. Er wordt een behandelplan opgesteld. De behandelingen vinden óf op school plaats óf bij een aangesloten logopediepraktijk in de buurt (Logopediepraktijk LiAn of Logopediepraktijk de Volgerlanden - Zonboog). Tijdens de behandelingen wordt wekelijks aandacht besteed aan het lezen en de spelling en aan mogelijke nevenvaardigheden die van belang zijn. De behandelingen worden zoveel mogelijk afgestemd op de mogelijkheden van het kind. 


Het is belangrijk om te weten dat er tussen de behandelingen door thuis veel geoefend moet worden en dat ondersteuning vanuit ouders of verzorgers de effectiviteit van de behandeling versterkt. Halverwege het traject vindt een evaluatie met school en ouders plaats om het traject te bespreken. Na de laatste behandelperiode wordt het traject afgesloten door middel van een eindevaluatie die samen met ouders op school plaatsvindt. Zoals eerder benoemd wordt er bij nevenproblematiek tussentijd extra geëvalueerd om de effectiviteit van de behandeling te beoordelen.

In sommige situaties worden eerst tien behandelingen aangeboden om te bekijken of de behandeling effectief is.

 

Nazorg

Tijdens het eindgesprek worden eventuele vragen voor in de toekomst en enkele adviezen voor na het traject besproken. Nazorg van het dyslexietraject kan in overleg met ouders en school door school opgepakt worden of (op eigen kosten) in de praktijk plaatsvinden. 


Workshop

Indien gewenst kan het (basisschool) kind een workshop over dyslexie volgen om meer te weten te komen over wat deze leerstoornis voor het kind inhoudt. Dit komt de acceptatie vaak ten goede. Deze workshop wordt gegeven in groepsverband. 

Share by: