• 1

Remweg

  1. Doelgroep

    Kinderen met een cognitief ontwikkelingsniveau van 6 tot en met 12 jaar leren stop-denk-doe-gedrag. Deze kinderen hebben (kenmerken van) ADHD of worden gekenmerkt door druk en impulsief gedrag.

  2. Welke methoden/ werkvormen worden toegepast

    De training is een bestaande methode, uitgegeven door Graviant en wordt door het NJI erkend als goed-onderbouwde methodiek. Kinderen leren van hun ouders eerst te stoppen, goed te kijken en te luisteren. Wanneer deze vaardigheden in voldoende mate zijn ontwikkeld, leren de kinderen zichzelf de volgende vier vragen te stellen:

     1.Wat moet ik doen? (probleemoriëntatie en probleemdefinitie)
     2.Hoe kan ik het doen? (bedenken van een oplossingsstrategie)
     3.Gebruik ik mijn plan? (uitvoeren van een oplossingsstrategie)
     4.Hoe heb ik het gedaan? (evaluatie van het denken en handelen)

    Het plannen maken, uitvoeren en evalueren heeft betrekking op leertaken zoals rekenen of spelling, praktische taken zoals tafel dekken of de kamer opruimen, en sociale taken zoals het omgaan met leeftijdsgenoten en volwassenen.

  3. Doel van het programma

    Kinderen leren aan de hand van een stappenplan hun impulsen te beheersen. Ze leren stop-denk-doe en daarna wat-hoe-uitvoeren-evalueren van een plan.

  4. Waar vindt het plaats

    De training vindt plaats bij de Kinderpraktijk, Reeweg Oost 71 te Dordrecht.

  5. Duur/ intensiteit

    De training bestaat uit acht bijeenkomsten van elk een uur.

  6. Wie is de contactpersoon voor dit programma

    Informatie kan opgevraagd worden bij de praktijkondersteuner:
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    078-6390705